8 tipů jak posilovat naši vůli a sebedisciplínu

V dnešním článku se dozvíme:

  • co je vlastně vůle a sebedisciplína
  • proč bychom je měli posilovat
  • jak je posilovat

Každý máme v životě své cíle. A jediné, co nás dělí od jejich dosažení, jsou naše činy. Ty samozřejmě úzce souvisí s naší sebedisciplínou a vůlí. Co to vlastně je? Sebedisciplínu bych definovala jako schopnost udělat cokoli, pro co se v životě rozhodnu. Je to naučené chování, které můžeme ovlivnit. “Sval”, který můžeme posilovat. Nikdo se sebedisciplinovaný  nenarodil. A vůle je taková baterka, stav bytí, či mindset, který nám tento “sval” umožňuje aplikovat. Každý den posilujeme buď disciplínu, nebo lenost.

 ZVYK

Základ spočívá ve zvyku. Naše zvyky ovlivňují průběh našich dnů a ty ovlivňují náš život. Sebedisciplína je konec konců také zvyk. Jak ho budovat? V první řadě je důležité uvědomit si, že to nebude hned. Uvádí se, že návyk se tvoří zhruba 21 dní. A všichni známe situace, kdy jsme měli určitý cíl, chtěli jsme např. začít chodit běhat, nebo vstávat dřív, ale kvůli něčemu (důvod si doplňte sami), jsme přestali. A víte co? To nevadí. Protože když začneme podruhé, už nikdy nejsme na stejném začátku. Už jednou jsme to totiž prožili a tím snadnější se pro nás cíl stává. A pak třeba zase přestaneme, ale to je normální. Důležité je, že už se nevracíme na stejný začátek. Když to uvedu na příkladu běhání, nebo jakékoli jiné fyzické aktivity, nepřestaneme třeba úplně, jen podáme slabší výkon, nebo pár dní vynecháme, ale potom zase jdeme a vrátíme se k tomu. Bohužel se často stává, že spousta lidí to vzdá po prvním pádu a to je velká škoda. Budování určitého návyku může trvat delší dobu, ale bude to stát za to.

STRAVA, POHYB A  SPÁNEK

Protože jsem vůli definovala jako baterku, je tedy logické, že potřebujeme mít energii. Tu samozřejmě nabereme kvalitním spánkem, pohybem a zdravou stravou.

 MÍT SVÉ “PROČ”

Pokud máme nějaký cíl, tak právě míra toho proč ho chceme dosáhnout ovlivňuje naši vůli a naše kroky naproti tomuto cíli. V jedné přednášce jsem slyšela krásný příklad. Pokud nám teď někdo řekne, ať mu do hodiny seženeme milion korun, pravděpodobně řekneme, že to není možné. Pokud by ale přitom ten “někdo” držel zbraň u hlavy někomu z našich blízkých, odpověď nebude stejná. Jakmile máme větší motivaci, začneme více hledat způsoby jak toho dosáhnout, než se zaměřovat na to, proč to není možné. Po nějaké době motivace může zeslábnout, v tu chvíli rozhoduje právě náš zvyk.

PRVNÍ CÍL SI NASTAVME CO NEJLEHČÍ

Právě proto, že většina lidí má tendenci vzdávat se po prvním neúspěchu, můžeme to tímhle způsobem trochu obejít. První krok bývá vždy nejtěžší. A pokud se nám ho podaří překonat, jsme více motivovaní pokračovat. Postupně bude naše vůle silnější a budeme zvládat větší výzvy. Pokud před námi stojí jeden náročný cíl, můžeme si ho rozdělit na více malých. Pokud chceme např. začít vstávat v 7 a momentálně vstáváme okolo 10 hodiny, bude pro nás lepší nejdříve vstát třeba o půl desáté, poté v devět, atd. Postupným odříkání si se dostaneme tam, kam chceme.

PRAVIDLO 5 SEKUND

Skvělá a jednoduchá věc. Pokud chci něco udělat napočítám do pěti. 1, 2, 3, 4, AKCE. Za tuto chvíli totiž mozek nestihne vymyslet důvod proč to nedělat.

DOMLUVME SE S NĚKÝM, KDO NÁS POHLÍDÁ

Pokud si myslíme, že to sami nezvládneme, zkusme se domluvit s kamarádkou či kamarádem, který na nás bude “dohlížet”. A zkusme si dát nějakou pokutu (nebo trest) za nedodržení toho, co jsme si domluvili. Nejefektivnější asi budou peníze.

VEĎME SI ZÁZNAMY NAŠICH ZVYKŮ

Vést si záznamy je určitě skvělá věc. Já osobně to také dělám a můžu to jedině doporučit. Jednak máme větší přehled o tom, co jsme dělali a navíc nám to může krom sebedisciplíny posílit i sebevědomí. Pomůže nám to soustředit se více na to, co už jsme stihli zvládnout a namotivuje nás to buď se posunout, nebo si to udržet. Na mé nástěnce na Pinterestu  “bullet journal” je spoustu inspirace na takový habbit tracker.

PODÍVEJME SE NA SVÉ OKOLÍ

S našimi novými cíli, by se mělo měnit i naše okolí. Pokud chceme třeba začít jíst zdravě, asi pro naši vůli nebude snadné být v okruhu lidí, kteří nás od toho budou odrazovat a radši nás budou lákat do KFC nebo do Mekáče. Když kolem sebe ovšem budeme mít někoho s podobnými zájmy, donutí nás to plnit co jsme si slíbili a tím posílíme vůli.

Každý úspěch má svou hodnotu i cenu. Cena je to, co platíme a hodnota to, co dostáváme. Je pouze na nás, kolik tomu obětujeme. Doufám, že vám článek pomohl a že si z něj něco odnesete.

15+
Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.